Een goed rapport is slim

Vind je het belangrijk dat de juiste mensen de juiste informatie uit je rapport halen? Dat zij jouw conclusies delen en adviezen volgen? Dan loont het om nog eens goed na te denken over wat je schrijft en hoe je het schrijft.

 

Slim =  schrijven in laagjes

Het kost 2 uur om je rapport van A tot Z te lezen. Ga er maar vanuit dat niemand dat doet. Start daarom met een laagje van 30 seconden dat de hoofdlijn samenvat. De lezer kan naar keuze stukjes informatie oppikken uit de laag daaronder. En wil de lezer het naadje van de kous? Dan kiest hij om ook een bijlage te openen.

 

Slim = informatie positioneren

Een voorbeeld. Je wilt je lezer informeren dat er 5 bomen gekapt moeten worden. Wat is de slimste positie voor die informatie?

-          Als voorstel: kap 5 bomen

-          Als argument: het zijn er maar 5

-          Of als  kanttekening: er moeten wel 5 bomen gekapt .

 

Slim = aantrekkelijke taal mag

Je schrijft een serieus rapport over een ernstig onderwerp. Dat is al zwaar genoeg. Breng wat leven in je taal om de lezer wakker te houden. Bijvoorbeeld door beeldspraak: de koers van de dollar zakte sneller dan een broek zonder knopen!